20 % af dine kunder skaber 80 % af din indtjening!
Mange virksomheder kan tjene flere penge på en meget nem måde. Du skal blot opdele dine kunder efter indtjening i et A-hold og B-hold, og planlægge salgsindsatserne derefter.
Det er egentlig meget enkelt, for data eksisterer i ERP-systemet.
Udtræk data på kundernes køb de sidste f.eks. 3 år, og læg data ind i Excel, og beregn indtjeningen og væksten på de enkelte kunder.
En simpel prioritering er nok, og så er det nemt at vælge de kunder, der skal gøres ekstra salgsindsatser overfor. Det gør du formentlig allerede.

Tjen fler penge ved at opdele kunderne efter 3 nemme kriterier
Der er flere smarte redskaber til at arbejde visionært med segmentering af kunderne. Opdel kunderne efter f.eks. indtjening, potentiale og vækst, så har du et meget effektivt redskab til at segmentere dine kunder.
Star | Cash cow | Question mark | Dog | |
Indtjening | Stor | Stor | Lille | Lille |
Vækst | Stor | Rimelig | Ukendt | Lille |
Potentiale | Stort | Rimelig | Stort | Lille |
Du kan opdele dine kunder i grupperne efter A, B, C og D efter de kriterier, som passer bedst til jeres organisation.

Analyse af kunder med Excel
Excel bruges til at analysere kunderne på indtjening, potentiale og vækst.
I grafen til højre er vist de 4 segmenter, men det kunne også være alle kunder eller flere forskellige segmenter.
I stedet for at jage nye kunder, så er det en fordel, at investere mere energi hos dine loyale kunder, hvor du har nemmere ved at skabe mere værdi, fordi du allerede kender dem og har erfaringer fra tidligere opgaver.
Excels bobbeldiagram er anvendt.
