Lær dine kunder at kende med tilfredshedsanalyser

Tilfredshedsanalyser er et godt værktøj til at lære kunderne bedre at kende. Når først du ved, hvad der gør kunderne tilfredse, hvilke kunder der er tilfredse og hvilke kunder, der er utilfredse, så bliver planlægningen af salget og markedsføringen meget nemmere.

Bestil gratis software, værktøjer, eksempel på rapport og skabeloner.

Der kan måles og analyseres på mange forhold. To oplagte forhold er kunders tilfredshed sammenlignet med kundernes købspotentiale, som vist i modellen overfor.

Er disse to forhold kortlagt, så er det lige til at opdele kunderne i 4 grupper, som gør det nemt at finde “guldet”

  • VIP-kunderne har et stort potentiale og er meget tilfredse. Det er oplagt, at disse kunder skal have en helt speciel opmærksomhed.
  • Plus-kunderne har et stort potentiale, men af en eller anden årsag er de ikke så tilfredse.
  • Stabile kunder har stor tilfredshed men et lille potentiale. Det er ikke særlig sandsynligt at de vil skifte, for det er ikke besværet værd, når deres forbrug er mindre. Man fortsætter derfor med at give disse kunder en moderat opmærksomhed.
  • Flop-kunderne er utilfredse med et lille potentiale. Disse kunder skal have mindre opmærksomhed. Det bør vurdere om opmærksomheden skal flyttes over på Plus-kunderne, så de kan blive mere tilfredse.

 

Rapporten og planen for de næste skridt

Få en rapport med konklusioner fra analysen og en plan for de næste skridt for jeres indsatser overfor de forskellige målgrupper.